sunnuntai 17. joulukuuta 2017

18.2. Tiedät opettajan toimintaa velvoittavan lainsäädännön ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa

Osien 18.1. ja 18.2. sisältö perustuu 2.11.2016 pidettyyn ns. Lakipäivään, jossa OTK, varatuomari Maarit Junkkari valisti opettajaopiskelijoita opettajan työhön liittyvästä lainsäädännöstä. Seuraavassa kuvataan luettelonomaisesti eri asiayhteyksiin kuuluvaa lainsäädäntöä ja sen sisältöä. Näkökulmia opettajan työtä koskevan lainsäädännön merkitykseen käytännön työssä kuvataan osassa 18.1.

Ammatillisen opettajan työtä koskevan oikeudellisen tiedon hankkiminen ja oman osaamisen päivittäminen

Useimmiten en suosittelisi etsimään tietoa ensisijaisesti lakitekstistä, vaan käyttämään saatavilla olevia luotettavia ohjeita ja sivustoja, joissa opettajan tarvitsema tieto on valmiiksi seulottu ja oikein tulkittu. Lakitekstistä voi sitten varmistaa käsityksen, jonka on näistä asianmukaisista lähteistä saanut, tai hankkia täydentävää tietoa.

Yksityiskohtaisin ja käytännöllisin tieto löytyy lakihierarkian alemmilta tasoilta, kunkin koulutusasteen omista laeista. Mitä ylemmäs säädöshierarkiassa mennään, sen periaatteellisemmaksi ja yleispiirteisimmäksi lain määräykset ja ohjeet käyvät. Ylinnä on perustuslaki, jonka henkeä ja kirjainta hierarkiassa alempana olevat lait toteuttavat. Perustuslaki ohjaa lainsäädäntöä, mutta käytännöllistä ohjetta oppilaitosympäristössä toimimiseen sieltä ei kannata lähteä etsimään.

Ammatilliselle opettajalle hyviä oikeudellisen tiedon lähteitä, joita kannattaa myös oman osaamisen päivittämiseksi lukea ovat: Opetushallituksen sivut, joissa on käytännönläheistä tietoutta opetuksesta oph.fi. Tekijänoikeusasioista ammatillisille opettajille löytyy tietoa sivustoilta opentekoa.fi  ja kopiraitti.fi (tekijänoikeussivusto). Ajantasaiset lait ja säädökset sitten löytyvät sivustolta finlex.fi. Opetus- ja kulttuuriministeriön sivut, jossa on ajankohtaista tietoa esimerkiksi valmisteilla olevasta lainsäädännöstä ja tutkimuksista, löytyvät osoitteesta minedu.fi.

Lainsäädäntö koskien opettajan kelpoisuutta, opettamista ja opetuksen opetussisältöjä

Tutkintoperusteisen opetuksen opetussisältöjä

Mistä löytyvät hyvän hallinnon periaatteet, joita opettajan tulee noudattaa?

Hallintolaki (434/2003). Erityisesti sen lukuun 2 kirjatut oikeusperiaatteet ovat tärkeitä.

Mitkä ovat opiskelijan velvollisuudet ja mitä keinoja laki antaa työrauhan turvaamiseen?

Opiskelijan velvollisuudet on kirjattu kunkin koulutusasteen omiin lakeihin. jotka on listattu ylemmässä kappaleessa. Ohjeita eräisiin tunnettuihin tilanteisiin, joihin opettaja joutuu:
Lainsäädäntö liittyen salassapitoon ja tietosuojaan opettajan työssä

Salassapitoon ja tietosuojaan liittyen keskeiset lait ovat Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), joka sisältää määräykset liittyen asiakirjasalaisuuteen, vaitiolovelvollisuuteen ja hyväksikäyttökieltoon, sekä Henkilötietolaki (523/1999), joka sisältää määräykset henkilötietojen käsittelystä.

Miten opettajana varmistan, että opiskelijan oikeusturva toteutuu

Opiskelijan oikeusturvan kannalta on keskeistä, että hän tulee tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kohdelluksi. Opettaja toteuttaa tätä sekä opetusmenetelmien ja opetussisältöjen suunnittelussa, tiedottamisessa ja muussa viestinnässä, omalla käytöksellään ohjaustilanteissa ja muissa tilanteissa sekä kurinpidossa - siinä, millaista käytöstä hän sallii. Paitsi että opettaja ei saa toteuttaa syrjintää, hän ei saa myöskään sallia sitä.

Opiskelijan oikeusturvaa opetuksessa toteutetaan noudattamalla opetuksessa kunkin koulutusasteen lakeja ja opetushallituksen ohjeita.

Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteet ohjaavat opetussisältöjä.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) sisältää ohjeet siitä, miten opetussuunnitelman mukaista opiskelijahuoltoa toteutetaan. Lain tarkoituksena on muun muassa turvata opiskelijoiden tarvitsemien opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus ja laatu.

Koska ammatillisessa peruskoulutuksessa on myös alle 18-vuotiaita opiskelijoita, opettaja voi kohdata tilanteen, jossa hänen tulee toimia Lastensuojelulain (417/2007) velvoittamana, sillä lastensuojelulaki määrää, että “Lasten ja perheiden kanssa toimivien viranomaisten on tuettava vanhempia ja huoltajia heidän kasvatustehtävässään ja pyrittävä tarjoamaan perheelle tarpeellista apua riittävän varhain sekä ohjattava lapsi ja perhe tarvittaessa lastensuojelun piiriin.”

LÄHTEET:
Mahkonen, S. 2015. Uusi oppilashuoltolaki työvälineenä. Helsinki: Edita.
Kahri, K. (toim.) 2015. Opetustoimen lainsäädäntö. Helsinki: Talentum.

Lahtinen, M. & Lankinen, T. 2015. Koulutuksen lainsäädäntö käytännössä. Helsinki: Tietosanoma.Lainsäädäntö. FINLEX. http://www.finlex.fi/fi/laki/




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti