1.1
Mitä tarkoittavat fyysinen, sosiaalinen ja
psyykkinen turvallisuus? Tarkastele käsitteitä oman alasi opetuksen
näkökulmasta
Liiketalouden opetuksessa fyysiseen turvallisuuteen
liittyviä asioita ei juuri tule opetustilanteissa vastaan. Ainoat uhat
luokkatilanteessa, mitä keksin ovat samoja kuin muidenkin aineiden opetuksessa
ja *ahdollisuus niihin on pieni (kompastumiset, sähkötapaturmat). Sen sijaan
ammatissa toimimiseen liittyy jossain määrin myös fyysistä uhkaa
(asiakaspalvelutyö), jota opetussisällöissä opetussuunnitelman mukaan
käsitellään. Samoin istumatyön työergonomiaa ja työhyvinvoinnin ylläpitämistä
voi opetuksen osana tuoda esille.
Sosiaalinen turvallisuus, se että ryhmä olisi turvallinen
jokaiselle koskettaa liiketalouden opiskelijoita yhtä lailla kuin kaikkia
muitakin. Mahdollisesti liiketalouden opettaminen antaa paremmat mahdollisuudet
käsitellä näitä asioita opetuksen osana kuin joillakin muilla opetusaloilla.
Työhyvinvointi ja sen yhteys työn tuottavuuteen sekä yrityksen viestinnälliset
asiat kuuluvat liiketalouden osaamiseen ammatillisella korkea-asteella. Niinpä
on perusteltua käsitellä näitä teemoja myös ammatillisessa perusopetuksessa.
Psyykkinen turvallisuus liittyy läheisesti sosiaaliseen
turvallisuuteen. Ryhmän toiminnallisuuden lisäksi siinä tulevat tarkasteluun
opiskelijan erityisen tuen tarpeet. On mahdollista, että on opiskelijoita jotka
tarvitsevat ympäristöltään erilaisia asioita kuin valtaosa ryhmästä, kokeakseen
turvallisuutta. Mukautettua opetussuunnitelmaa saattaa joutua käyttämään.
Varsinkin opetusharjoittelu ja siihen liittyvä ihmisten kohtaaminen on
sellainen tilanne, joka voi olla vaikea osalle opiskelijoita. Näyttää siltä,
että tämän hetken 16-18 -vuotiaat nuoret eivät joudu niin paljon hoitamaan
asioita aikuisten kanssa kuin he joutuivat aikaisemmin. Viestintäteknologia
mahdollistaa sääntelyn, ja vanhemmat tekevät nuorten puolesta enemmän kuin
aikaisemmin. En ole tutkinut asiaa, mutta työelämäkokemuksen perusteella
näyttää siltä, että aina vain useammin kohtaa nuoren, joka jännittää
kohtaamista vieraan aikuisen kanssa.
Pitää muistaa, että todellisen turvallisuuden lisäksi on
myös koettu turvallisuus. Tosin, tekijöissä joista sosiaalinen ja psyykkinen
turvallisuus muodostuu, on opettajan aika hankalaa aina huomatakaan aivan
todellisia uhkia, kuten ulkopuolelle jättämistä. Viisainta on ennaltaehkäistä
tällaisia tilanteita pyrkimällä ryhmäyttämään opiskelijoita ja pyrkimällä
edistämään väkivallatonta vuorovaikutusta, josta onneksi ainakin teoriassa
jotain tiedän. Kaikki asiat eivät ole opettajan hallinnassa, joten ryhmän
dynamiikkaan vaikuttaa myös liiketalouden opetustilanteiden ulkopuolella tapahtuvat
asiat. Ryhmän tarkkailu ja huomioiden tekeminen pitkin matkaa on tärkeää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti