torstai 25. tammikuuta 2018

1 Käsitteet

1.1        Mitä tarkoittavat fyysinen, sosiaalinen ja psyykkinen turvallisuus? Tarkastele käsitteitä oman alasi opetuksen näkökulmasta

Liiketalouden opetuksessa fyysiseen turvallisuuteen liittyviä asioita ei juuri tule opetustilanteissa vastaan. Ainoat uhat luokkatilanteessa, mitä keksin ovat samoja kuin muidenkin aineiden opetuksessa ja *ahdollisuus niihin on pieni (kompastumiset, sähkötapaturmat). Sen sijaan ammatissa toimimiseen liittyy jossain määrin myös fyysistä uhkaa (asiakaspalvelutyö), jota opetussisällöissä opetussuunnitelman mukaan käsitellään. Samoin istumatyön työergonomiaa ja työhyvinvoinnin ylläpitämistä voi opetuksen osana tuoda esille.

Sosiaalinen turvallisuus, se että ryhmä olisi turvallinen jokaiselle koskettaa liiketalouden opiskelijoita yhtä lailla kuin kaikkia muitakin. Mahdollisesti liiketalouden opettaminen antaa paremmat mahdollisuudet käsitellä näitä asioita opetuksen osana kuin joillakin muilla opetusaloilla. Työhyvinvointi ja sen yhteys työn tuottavuuteen sekä yrityksen viestinnälliset asiat kuuluvat liiketalouden osaamiseen ammatillisella korkea-asteella. Niinpä on perusteltua käsitellä näitä teemoja myös ammatillisessa perusopetuksessa.

Psyykkinen turvallisuus liittyy läheisesti sosiaaliseen turvallisuuteen. Ryhmän toiminnallisuuden lisäksi siinä tulevat tarkasteluun opiskelijan erityisen tuen tarpeet. On mahdollista, että on opiskelijoita jotka tarvitsevat ympäristöltään erilaisia asioita kuin valtaosa ryhmästä, kokeakseen turvallisuutta. Mukautettua opetussuunnitelmaa saattaa joutua käyttämään. Varsinkin opetusharjoittelu ja siihen liittyvä ihmisten kohtaaminen on sellainen tilanne, joka voi olla vaikea osalle opiskelijoita. Näyttää siltä, että tämän hetken 16-18 -vuotiaat nuoret eivät joudu niin paljon hoitamaan asioita aikuisten kanssa kuin he joutuivat aikaisemmin. Viestintäteknologia mahdollistaa sääntelyn, ja vanhemmat tekevät nuorten puolesta enemmän kuin aikaisemmin. En ole tutkinut asiaa, mutta työelämäkokemuksen perusteella näyttää siltä, että aina vain useammin kohtaa nuoren, joka jännittää kohtaamista vieraan aikuisen kanssa.

Pitää muistaa, että todellisen turvallisuuden lisäksi on myös koettu turvallisuus. Tosin, tekijöissä joista sosiaalinen ja psyykkinen turvallisuus muodostuu, on opettajan aika hankalaa aina huomatakaan aivan todellisia uhkia, kuten ulkopuolelle jättämistä. Viisainta on ennaltaehkäistä tällaisia tilanteita pyrkimällä ryhmäyttämään opiskelijoita ja pyrkimällä edistämään väkivallatonta vuorovaikutusta, josta onneksi ainakin teoriassa jotain tiedän. Kaikki asiat eivät ole opettajan hallinnassa, joten ryhmän dynamiikkaan vaikuttaa myös liiketalouden opetustilanteiden ulkopuolella tapahtuvat asiat. Ryhmän tarkkailu ja huomioiden tekeminen pitkin matkaa on tärkeää. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti