torstai 25. tammikuuta 2018

3 Turvallinen arki

1.1        Kiusaaminen

Olisi pitänyt kysyä, mistä leivänpalaset ovat tulleet, ja jos yksin istuva poika olisi kertonut asian niin kuin se oli, käskeä sen toisen pöydän opiskelijoiden siivota leivänpalaset. Jos yksin istuva poika ei olisi uskaltanut kertoa, sitten tilanne olisikin ollut hankalampi. Ehkä kokenut opettaja olisi hoksannut, mitä paikalla on tapahtunut, mutta joku pitäisi saada kertomaan se, ennen kuin mitään muuta voi tehdä.

1.2        Sairaskohtaus

Opiskelijaa ei saa jättää yksin. Koko ryhmä olisi pitänyt pysäyttää ja tarkistaa tilanne. Jos olisi ollut epäselvää, tarvitseeko opiskelija kiireellistä hoitoa (jolloin olisi pitänyt soittaa ambulanssi), olisi pitänyt ohjeistaa muu ryhmä jatkamaan lenkkiä keskenään koululle, soittaa sairaan opiskelijan vanhemmille ja jäädä odottamaan, kunnes hänet tullaan hakemaan tai jos vanhemmat ohjeistavat soittamaan taksin, soittaa taksi ja laittaa opiskelija menemään kotiin sillä. Jos opiskelijan kunto olisi näyttänyt sallivan, olisi ehkä voinut kävellä hänen kanssa koululle ja saattaa hänet kouluterveydenhoitajalle.

Tällainen on tietenkin haasteellista aikataulusyistä. Mahdollisesti oppilaitoksissa on menettelytapoja, miten saada opettajan oma seuraava tunti alkamaan, kun opettaja ei ole paikalla. Ehkä opettaja voi tuollaisesta tilanteesta soittaa jollekin tietylle henkilölle oppilaitoksessa, joka hoitaa asian järjestämällä seuraavan tunnin valvonnan, kunnes tunnin opettaja ehtii paikalle.

1.3        Tulipalo

Opettajan ei tietenkään pidä jättää autoa pelastustielle. Melkein olisi toivonut, että video olisi jatkunut siihenkin, kun tämä asia selvitetään. Oli siinä sen verran komediallisia aineksia.
Yleisempi virhe, minkä opettaja teki, oli tapahtunut jo aikaisemmin. Hän ei tiennyt, miten palohälytystilanteessa tulee toimia. Pelastussuunnitelmassa on ilmoitettu kokoontumispaikka, jonne oppilaat tulee hyvässä järjestyksessä johdattaa. Tätä ei voi tietää, ellei ole ottanut asiasta selväää. Joka tapauksessa, kokoontumispaikka on ulkotiloissa, joten vaikka pelastussuunnitelma olisi lukemattakin, opasteiden avullakin löytää ulos, ellei savu peitä niitä kokonaan.

1.4        Uhkatekijä


Vetäytyvästä oppilaasta voi olla vaikea sanoa, onko se hänen luonteensa mukaista käytöstä vai merkki pahoinvoinnista. Jos käytös on muuttunut aikaisemmasta, silloin siitä voi päätellä, että asiat eivät ole hyvin. Kiusaaminen videolla oli hienovaraista, niin kuin se usein on, ja sellaisena ehkä vaikeaa havaita. Opiskelutovereitten asenne Anttia kohtaan tuli kuitenkin selväksi, joten luultavasti havaittavia merkkejä olisi. Se, että opettajakin suhtautuu väheksyvästi Anttiin, pahentaa tilannetta. Niin kauan kuin Antin elämänhallinta ei ole kunnossa, ei hänellä tule olemaan oikein voimia ottaa apuakaan vastaan. Toivon, että opettajan ”lupaus” siitä, että tähän palataan vielä tulee olemaan keskustelu, jossa opettaja selvittää Antin elämäntilannetta ja erityisen tuen tarvetta. Vieon "Antti" viestitti piirtelemällä vakavaa pahaa oloa, joka joidenkin oppilaiden kohdalla saattaa johtaa väkivaltaiseen käyttäytymiseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti