1.1 Kiusaaminen
Olisi pitänyt kysyä, mistä leivänpalaset ovat tulleet, ja
jos yksin istuva poika olisi kertonut asian niin kuin se oli, käskeä sen toisen
pöydän opiskelijoiden siivota leivänpalaset. Jos yksin istuva poika ei olisi
uskaltanut kertoa, sitten tilanne olisikin ollut hankalampi. Ehkä kokenut
opettaja olisi hoksannut, mitä paikalla on tapahtunut, mutta joku pitäisi saada
kertomaan se, ennen kuin mitään muuta voi tehdä.
1.2 Sairaskohtaus
Opiskelijaa ei saa jättää yksin. Koko ryhmä olisi pitänyt
pysäyttää ja tarkistaa tilanne. Jos olisi ollut epäselvää, tarvitseeko
opiskelija kiireellistä hoitoa (jolloin olisi pitänyt soittaa ambulanssi),
olisi pitänyt ohjeistaa muu ryhmä jatkamaan lenkkiä keskenään koululle, soittaa
sairaan opiskelijan vanhemmille ja jäädä odottamaan, kunnes hänet tullaan
hakemaan tai jos vanhemmat ohjeistavat soittamaan taksin, soittaa taksi ja
laittaa opiskelija menemään kotiin sillä. Jos opiskelijan kunto olisi näyttänyt
sallivan, olisi ehkä voinut kävellä hänen kanssa koululle ja saattaa hänet
kouluterveydenhoitajalle.
Tällainen on tietenkin haasteellista aikataulusyistä.
Mahdollisesti oppilaitoksissa on menettelytapoja, miten saada opettajan oma
seuraava tunti alkamaan, kun opettaja ei ole paikalla. Ehkä opettaja voi
tuollaisesta tilanteesta soittaa jollekin tietylle henkilölle oppilaitoksessa,
joka hoitaa asian järjestämällä seuraavan tunnin valvonnan, kunnes tunnin
opettaja ehtii paikalle.
1.3 Tulipalo
Opettajan ei tietenkään pidä jättää autoa pelastustielle.
Melkein olisi toivonut, että video olisi jatkunut siihenkin, kun tämä asia
selvitetään. Oli siinä sen verran komediallisia aineksia.
Yleisempi virhe, minkä opettaja teki, oli tapahtunut jo
aikaisemmin. Hän ei tiennyt, miten palohälytystilanteessa tulee toimia.
Pelastussuunnitelmassa on ilmoitettu kokoontumispaikka, jonne oppilaat tulee
hyvässä järjestyksessä johdattaa. Tätä ei voi tietää, ellei ole ottanut asiasta
selväää. Joka tapauksessa, kokoontumispaikka on ulkotiloissa, joten vaikka
pelastussuunnitelma olisi lukemattakin, opasteiden avullakin löytää ulos, ellei
savu peitä niitä kokonaan.
1.4 Uhkatekijä
Vetäytyvästä oppilaasta voi olla vaikea sanoa, onko se hänen
luonteensa mukaista käytöstä vai merkki pahoinvoinnista. Jos käytös on
muuttunut aikaisemmasta, silloin siitä voi päätellä, että asiat eivät ole
hyvin. Kiusaaminen videolla oli hienovaraista, niin kuin se usein on, ja
sellaisena ehkä vaikeaa havaita. Opiskelutovereitten asenne Anttia kohtaan tuli
kuitenkin selväksi, joten luultavasti havaittavia merkkejä olisi. Se, että
opettajakin suhtautuu väheksyvästi Anttiin, pahentaa tilannetta. Niin kauan
kuin Antin elämänhallinta ei ole kunnossa, ei hänellä tule olemaan oikein
voimia ottaa apuakaan vastaan. Toivon, että opettajan ”lupaus” siitä, että
tähän palataan vielä tulee olemaan keskustelu, jossa opettaja selvittää Antin
elämäntilannetta ja erityisen tuen tarvetta. Vieon "Antti" viestitti piirtelemällä vakavaa pahaa oloa, joka joidenkin oppilaiden kohdalla saattaa johtaa väkivaltaiseen käyttäytymiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti